Hogyan finanszírozd a könyved kiadását, ha nincs elegendő tőkéd?
Nem újkeletű a javaslat, hogy ha magánkiadásban gondolkozol, de nincs saját tőkéd a könyvkiadás folyamatának finanszírozásához, akkor előrendelés/elővásárlás keretében szerezd meg a szükséges összeget. Viszont eddig ezt csak saját felületen (a honlapodon) vagy angol nyelvű gyűjtőoldalon (Kickstarter) tehetted meg, ami visszariaszthatott attól, hogy belevágj a gyűjtésbe.
Eddig.
Mert most itt van neked a BRANCS.
(Megjegyzés: nem kapok százalékot a BRANCStól, a cikk megírásából nem származik hasznom 😊.)
De mi az a BRANCS?
A Brancs egy olyan virtuális közösségi tér, piactér, ahol vállalkozók gyűjthetnek pénzt a vállalkozási ötletük megvalósításához. A Brancs célja, hogy segítse a különleges ötletek, hiánypótló szolgáltatások megvalósulását. A vállalkozás júniusban indult, de már megvan az első nyolc sikeres projekt, amelyből három könyv kiadását célozta meg. A sikeres projektek listáját és a közösség oldalát itt éred el: brancskozosseg.hu.
A három nyertes könyv pedig a következő:
- Pályi Brigitta: Szerelmes Budapest,
- Tóth Dávid: Szabadságra mentem – egy év múlva találkozunk,
- Lakatos István: Dobozváros (új kiadás+képregény).
Hogyan működik?
A könyved megvalósításához szükséges pénzösszeget a vevőid fogják majd összeadni (elő)vásárlásaikkal. Arról, hogy miért érdemes épp a Te projekted mögé beállniuk, Neked kell majd meggyőznöd őket. A Brancs platform használatának díja a sikeresen zárult kampányodra összegyűlt összeg 9,9%-a, kvázi sikerdíj. Tehát sikertelen kampány esetében, illetve előre semmit nem kell fizetned. Ezenfelül semmilyen egyéb költség nincs.
Hogyan segíthet a BRANCS a könyvíróknak?
Talán hallottál már róla, hogy Brandon Sanderson, a népszerű fantasyíró idén márciusban gyűjtést indított a Kickstarteren a pandémia alatt megírt regényei kiadásának finanszírozására. A projekt annyira jól sikerült, hogy pár nap alatt az előirányzott egymillió dollár helyett huszonötmillió gyűlt össze; Sanderson így nemcsak biztosította a regények kiadásának anyagi hátterét, hanem a Kickstarter új rekorderévé lépett elő a valaha volt legsikeresebb kampánnyal. Itt akár legyinthetnél is, hiszen egy Brandon Sanderson-kaliberű író nyilván rendelkezik már akkora ismertséggel és rajongótáborral, hogy egy ilyen projekt kivitelezése nem vérzik el érdeklődés hiányában – de ha megnézed a BRANCSon eddig sikeresen szerepelt könyveket, akkor láthatod, hogy a háromból kettő elsőkönyves szerző alkotása. Bebizonyosodni látszik tehát, hogy ha érdekes a témád és vonzó a kampányod, akkor kezdő íróként is számíthatsz a közösség(ed) támogatására.
A BRANCSot anyagi kockázat nélkül próbálhatod ki, hiszen jutalékot csak a sikeres projektek után kérnek. A programok előszűrésen esnek át, ami téged is rákényszerít arra, hogy mind írói, mind marketing, mind anyagi szempontból jól átgondolt és kidolgozott kampánnyal állj a nagyközönség elé.
További előnye még az is, hogy a saját közönséged mellett (akikkel szintén érdemes megosztanod a tervedet, és megkérned őket, hogy ha érdekli őket a könyv, járuljanak hozzá a megjelenéséhez elővásárlással) teljesen „szűz” érdeklődőket is megtalálhatsz az oldal segítségével.
Mit kell tenned, hogy kampányt indíthass?
- Ha még csak ötlet szintjén létezik a könyv, akkor teszteld, hogy mekkora érdeklődés lenne iránta! Légy jelen a közösségi médiában és kommunikálj a könyvedről már ebben a fázisban! Ha regényíró vagy, mesélj a karaktereidről, a korról, a világról, amelyről írsz! Ha szakkönyvíró vagy, fejtsd ki, hogyan tudsz majd segíteni a téma iránt érdeklődőknek a műveddel!
- Ha van egy kész kéziratod, amit szeretnél kiadni, akkor tervezd meg a könyv kiadásának lépéseit. Kérj árajánlatokat, és lődd be az elérendő összeget. (Azt javaslom, hogy tervezd felül a költségeket, mert a jelenlegi papíráremelkedések és gazdasági változások miatt váratlan többletköltségeid támadhatnak.)
- Ha a terved és az előzetes pénzügyi kalkuláció készen van, akkor keresd meg a Brancsot, és indítsd el a közösségi kampányodat, hogy a könyved reménybeli vásárlói adják össze a pénzt a kiadási és egyéb költségekre.
- A sikeres kampányzárás után a befolyt összegből add ki a könyvedet, és juttasd el az első vásárlóidnak!
Fontos, hogy írói tudásod legjavát add azoknak, akik megbíznak benned, és anyagilag is támogatják a könyved megjelenését. A könyvnek mind tartalmában, mind megjelenésében a lehető legjobbnak kell lennie. Minden híresztelés ellenére a könyvkiadás csapatmunka: ahhoz hogy a végeredményre büszke lehess, és szégyenkezés nélkül tárhasd azt az olvasóid elé, jó szakemberekkel kell körülvenned magad. Ha úgy érzed, készen állsz a megmérettetésre, de az ötlet megvitatásában, a kézirat fejlesztésében vagy éppen a készre csiszolásában segítségre van szükséged, keress meg bátran!
További információkért látogass el a BRANCS honlapjára!
Jó alkotást és sikeres kampányt kívánok!