A keresőmotor, amely fákat ültet
Nem tudom, ismerős-e az érzés, amikor keresel valamit a neten (talán éppen forrásanyag után kutatsz a regényedhez vagy a szakkönyvedhez), és hipp-hopp! Valahol egészen máshol találod magad, mint ahová eredetileg indultál. Izgalmas téma sodródik az utadba, és beleveted magad, feledve az eredeti célt. Nem túl hatékony az ilyesmi, az biztos, igyekszem is elkerülni, de néha kifejezetten hasznos információkra bukkanhat így az ember, csak úgy, véletlenül. Ez történt velem is a minap, amikor a madarak és fák napjára kerestem a gyerekeimnek anyagokat a neten, és felfedeztem az Ecosiát.
Az Ecosia születése
Az Ecosia ötlete 2009 végén született meg. Ez egy berlini székhelyű társadalmi vállalkozás, amelynek tulajdonosa Christian Kroll és Tim Schumacher. Christian néhány hónapig Argentínában élt, ahol sokat tanult a globalizáció és az éghajlatváltozás közötti összefüggésről, valamint arról, hogy új fák ültetésével hogyan lehetne nagy léptékben semlegesíteni a CO₂-kibocsátást. Ekkor jött rá, hogy erdővédelemmel szeretne foglalkozni. Kitalálta egy olyan keresőmotor ötletét, amely segít a faültetési és élőhelyrekonstrukciós projektek finanszírozásában.
Hogyan segíti az Ecosia a faültetési kezdeményezéseket?
Az Ecosia egy egyszerű, de nagyszerű kezdeményezés. Úgy működik, mint bármelyik másik keresőmotor: beírod a kulcsszót, és a böngésző kilistázza a találatokat. Ám közben pénzt is keres a keresési eredmények mellett megjelenő hirdetésekből. Az Ecosia hirdetései olyan weboldalakra mutatnak, amelyek a felhasználók minden egyes kattintásáért fizetnek. A bevétel nem túl nagy, néhány cent minden kattintás után. Az Ecosia az ebből a hirdetési bevételből származó nyereség 80%-át az ültetési projekteknek adja. Tehát, miközben a géped előtt ülsz és információk után kutatsz, az Ecosia segítségével küzdhetsz az éghajlatváltozás ellen, helyreállíthatsz tájegységeket, megvédheted a vadon élő állatokat, táplálékot, munkát, oktatást, orvosi segítséget és gazdasági stabilitást biztosíthatsz. Elképesztő, nem igaz?
Bízhatunk abban, hogy ez nem csak zöldre festés?
Az Ecosia 2014-ben – első német cégként – elnyerte a B-Corporation státuszt. Ezt a minősítést olyan vállalkozások kaphatják meg, amelyek a legmagasabb szintű társadalmi és környezetvédelmi teljesítményt nyújtják, és sikeresen egyensúlyoznak a nyereségre való törekvés és a közösségi célok megvalósítása között. Soraikban a bolygó legfenntarthatóbb és legetikusabb vállalatai kapnak helyet. Az Ecosia mellett szól az is, hogy a vállalat biztosítja szervezetének átláthatóságát pénzügyi szempontból. A honlapján látható, hogy havonta a teljes bevételének nagyjából 59%-át adományozza faültetésre, (vagy a nyereségének 80%-át, ha a működési költségeket kivonjuk a bevételből).
Hogyan lehet az Ecosiára váltani?
Nagyon egyszerűen. Látogass el az ecosia.org honlapra, ahol lehetőséged van rá, hogy az Ecosia kiegészítőt ingyenesen beszerezd a Chrome-hoz, a Firefoxhoz és/vagy az Edge Chromiumhoz. Néhány kattintás, és máris az Ecosia lesz az alapértelmezett keresőmotorod. Ez a legegyszerűbb módja annak, hogy segíts sok fát ültetni.
Nézd meg, hány keresést végeztél, és a honlap megmutatja, hogy hány fa ültetéséhez járultál hozzá!
Források:
1. Ecosia.org
2. Is Ecosia Legit or Fake? An honest review of Search Engine Ecosia – Cariki
3. Is Ecosia Legit? Will They Really Plant Trees? (techjunkie.com)
4. Ültess fát! 10+1 faültetési program, amit érdemes másolni (xForest)